Tuesday, July 21, 2009

Ego Seorang Lelaki



sometimes aku rasakan aku terlalu ego..keras kepala..tak dengar kata..
sometimes aku rasakan aku terlalu berfikiran negatif..
and sometimes aku rasakan aku terlalu mengikut kata hati..
kesan daripada sikap aku ini, hancurnya sebuah persahabatan

dlm beberapa tahun ni, aku acap kali termimpikan kenangan indah aku dgn dia..
aku rindukan saat2 manis dlm persahabatan ini..
aku rindukan nasihat dari seorang bernama sahabat..
seorang sahabat yg menjadi tunjang kekuatan utk aku tempuh dugaan dlm hidup..
seorang sahabat yg dtg menghulurkan senyuman saat aku bersedih..
seorang sahabat yg dtg menyejukkan hati aku yg panas..

keputusan yg penah dia buat dulu utk memberikan aku peluang utk perbaiki diri..
tapi aku telah jadikan keputusan itu sebagai penamat kpd persahabatan kami..
waktu itu, kejamnya sikap aku hingga mematikan sifat manja dia terhadap aku
waktu itu, kejamnya sikap aku hingga buat dia putus harapan.
waktu itu, kejamnya sikap aku hinggakan acap kali menyakitkan hati dia

sehingga kelmarin, aku masih dgn sikap ego aku..
aku merindui kisah persahabatan kami tapi dari hari ke hari sikap aku semakin membuatkan dia meluat dgn aku..
aku biarkan dia keseorangan didalam tekanan kerja..
aku biarkan dia menangis seorang diri..
aku biarkan dia sendirian walaupun aku tahu saat itu dia kesunyiaan
aku tak meminta maaf walaupun aku tahu aku yg bersalah

walaupun setiap hari aku berdoa kpd Tuhan agar diberikan peluang merasai kembali nikmat persahabatan antara kami tapi aku tak pernah berusaha ke arah itu..
aku hanya berdoa dan berdoa tanpa usaha..
selama ni aku menganggap dia keras kepala, terlalu ego..tapi yang sebenarnya aku yg terlalu ego dan keras kepala..
aku masih ingat saat sebelum dia pergi menunaikan umrah, dia masih lagi dtg kepada aku memohon maaf..

oh my God, manusia jenis apakah aku ini..
dikurniakan seorang sahabat tapi aku tak menghargainya..
sudah 3 tahun setengah berlalu..aku masih dgn ego aku sehinggalah hari ini bila seorang kawan memberitahu aku suatu kebenaran..

Ya Allah, lunturkanlah keegoaan aku ini, berilah aku peluang utk menyatukan kembali ikatan persahabatan ini sebelum aku menutup mata.. berikanlah aku petunjuk, sesungguhnya aku buntu utk memulakan langkah ini. aku ingin bersamanya kembali. aku inginkan kembali kekuatan yg pernah membimbing aku menjadi seorang lelaki dewasa..aku merasa sunyi bila kehilangan dia..

aku rindukan ikatan persahabatan kita, aku rindukan balasan senyuman antara kita.. my best friend, cek yah

i’ve heard it said
that people come into our lives for a reason
bringing something we must learn
and we are led
to those who help us most to grow
if we let them
and we help them in return
well, i don’t know if i believe that’s true
but i know i’m who i am today
because i knew you…

like a comet pulled from orbitas it passes a sun
like a stream that meets a boulder
halfway through the wood
who can say if i’ve been changed for the better?
but because i knew you
i have been changed for good …

it well may be
that we will never meet again
in this lifetime
so let me say before we part
so much of me
is made of what i learned from you
you’ll be with me
like a handprint on my heart
and now whatever way our stories end
i know you have re-written mine
by being my friend…

like a ship blown from its mooring
by a wind off the sea
like a seed dropped by a skybird
in a distant wood
who can say if i’ve been changed for the better?
but because i knew you…

i have been changed for good…

and just to clear the air
i ask forgiveness
for the things i’ve done you blame me for

but then, i guess we know
there’s blame to share

and none of it seems to matter anymore

like a comet pulled from orbit/as it passes a sun
like a stream that meets a boulder/ half-way through the wood

like a ship blown off its mooring/by a wind off the sea
like a seed dropped by a bird in the wood

who can say if i’ve been changed for the better?
i do believe i have been changed for the better

and because i knew you…
i have been changed for good

--> to all blogger & mereka yg diluar sana.. tolonglah hargai ikatan persahabatan yg terjalin. jgn dituruti kesilapan yg telah aku lakukan..

4 comments:

e.l.i.z.@ said...

hurmmm...harap² ego tu boleh dicairkan ...amin amin amin

Unknown said...

mudah-mudahan begitulh.. harap semuanya belum terlambat..

suzieapai said...

huk aloh.....

Unknown said...

kadang2 kite x sedar kesilapan kite,seseorang yang telah diabaikan hanya dia saje yang tahu,kerana dia sudah pun kehilangan sahabat teman untuk berkongsi cerita......dia yang diabaikan,hanya dia yang tahu,sama ada sahabat yang sudah abaikan dia sedar atau tidak...dia x tahu.....