Friday, May 27, 2011

Mengapa Hawa Tercipta Saat Adam Tertidur?


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang



sumber: pujangga maya

26 comments:

Ayuni said...

tp adam x pnh faham hawa....

deqlis said...

thanks good entry..

adam kekadang terlupa perasaan hawa atau buat2x tak faham..

namun masih ada adam yg memahami hawa walau tidak 100%, 90% should be ok.

gadisBunga™ said...

adam dan hawa adalah dua kejadian yang berbeza supaya dapat saling melengkapi antara satu sama lain.

untuk terus memahami sifat masing-masinfg adalah sukar sebab nature yang berbeza, tapi proses pembelajaran untuk mengenali perbezaan masing-masing tu yang lebih penting dan lebih indah sebenarnya. :)

itulah hikmahnya Allah jadikan adam dan hawa berbeza, agar proses pembelajaran akan berlaku sepajang hayat. :)

NM02 said...

betul cakap ayuni...

sekadar satu coretan said...

setiap insan bergelar adam dan hawa ade kelebihan dan kelemahan masing2...

Izwa Kamaruddin said...

good entry..touching baca pagi jumaat ni...

azwa amani said...

best lah..terharu rasa bace entry ni

KakD said...

owh tersentuh hati bile bace nih, sesungguhnye memang tu la fitrah semulajadi wanita. Kuat diluar namun....hehehe :)

Cik TeN10 said...

ssh skrg ni nk jmpe adam yg betul2 menghargai hawa.. satu dlm seribu..

Nur Hawa Mohd Zin said...

ingat cerita pasal awe tadi...heheh...hawa dan adam saling lengkap melengkapi kalu betul dan jumpa pada hawa/adam yang sesuai maka memang akan lengkap la tulang rusuk yang kurang tu :)

kella said...

saya suka entri ini!
sesungguhnya Allah jadikan adam dan hawa untuk saling memerlukan... tiada isu siapa lebih dari siapa..
semuanya resepi ciptaan Allah yang sungguh indah..
aku bersyukur dijadikan sebagai wanita yang dilahirkan oleh wanita dan bangga berada sekeliling lelaki lelaki ku yang kuat..gagah dan sentiasa ingin membimbing, menjaga dan memberi kasih...
sesungguhnya rugilah lelaki yang berbuat jahat kepada wanita dan wanita yang berbuat jahat kepada lelaki.. kerana dia terlepas sesuatu yang bernilai kurniaan Allah..

maya amir said...

bagus..ari jumaat baca mende2 gini rasa mendamaikan..:)

lynna heejuzz said...

a gd article indeed.. :)

AnneRaini said...

ai tersentuh yu!

Lydia Miza said...

terima kasih atas entri ini.suatu ilmu baru buat sis.tq juga join group sis yg sempoi tu

Arfazilah Abka said...

MH~wahhh..sangat suka entri ni...double thumbs up!

Daddylicious said...

tiada hawa merana adam selamanya...

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

jenis jenis kereta mpv

Adam terjaga....! Alangkah terkejutnya ia ketika dilihatnya ada makhluk manusia seperti dirinya hanya beberapa langkah di hadapannya. Ia seolah-olah tidak percaya pada penglihatannya. Ia masih terbaring mengusap matanya beberapa kali untuk memastikan apa yang sedang dilihatnya.

Hawa yang diciptakan lengkap dengan perasaan malu, segera memutar badannya sekadar untuk menyembunyikan bukit-bukit di dadanya, seraya mengirimkan senyum manis bercampur manja, diiringi pandangan melirik dari sudut mata yang memberikan sinar harapan bagi hati yang melihatnya.

Memang dijadikan Hawa dengan bentuk dan paras rupa yang sempurna. Ia dihiasi dengan kecantikan, kemanisan, keindahan, kejelitaan, kehalusan, kelemah-lembutan, kasih-sayang, kesucian, keibuan dan segala sifat-sifat keperibadian yang terpuji di samping bentuk tubuhnya yang mempesona serta memikat hati setiap yang memandangnya.

Ia adalah wanita tercantik yang menghiasi syurga, yang kecantikannya itu akan diwariskan turun temurun di hari kemudian, dan daripadanyalah maka ada kecantikan yang diwariskan kepada wanita-wanita yang datang dibelakangnya.

E'in said...

e'in dh penah bace.. tp xsume adam phm hawa..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

jenis jenis kereta mpv

enciptaan pertama Adam dan Hawa adalah bagi melengkapkan fitrah insani, memberi gambaran bahawa besarnya impak perlengkapan dua gender yang berbeza ini…Hawa diciptakan dari rusuk Adam bukan dari kaki untuk dialasi, bukan dari kepala untuk dijunjung tetapi dekat di hati untuk dikasihi dan dekat di bahu untuk dilindung…Butakah kita untuk tidak memahami simbolik di setiap aturan penciptaan ini?

Jika engkau adalah dahan yang dengannya kami berpaut, maka jadilah dahan yang kukuh, agar dengannya kami merasa aman, selamat dan tenteram…Agar dengan dahan itu, kami tahu bahawa masih ada tempat pergantungan dan dengannya dapat kami semadikan harapan yang lama terpateri di dalam sanubari agar redha Allah tergenggam disebabkan engkau Adam dan aku adalah Hawa dan marilah bersama kita mengulangi sejarah penciptaan Hawa di sisi Adam dan mnyingkap kembali makna di sebalik sejarah penciptaan ini

Bidadari Syurga said...

hurmmm.... alhamdulillah... moga-moga apa yg ada dalam hati kamu tu dikembangkan kepada mereka yang punya 'rasa' doa sama-sama... moga yg indh dari DIA... dapat kita fikir dan rasai...

mak encik | SZ said...

adam & hawa..saling lengkap melengkapi ...
selalu tak sama pendapat...
yang penting tolak ansur ...
kalau dua-dua takmo mengalah alamatnya perang donia ke lima ;p

Noor Fatin said...

adam dan hawa saling melengkapi..

Rash said...

Salam MH~

kaum adam rs kaum hawa sgt complicated smpi diorg xphm nape kaum hawa ni emotional & sensitive psl benda2 remeh.. huhuhu

Anonymous said...

ak syg sgt kat kaum hawa

Cik Specky said...

- LIKE -

:)