Friday, August 13, 2010

Tragedi Semalam

tajuk gempak jer kan. tapi mmg gempak apa yg berlaku semalam. ni kisah lepas balik dari solat terawih. 2 kejadian dlm 1 malam yg betul2 boleh membuatkan aku hampir terlantar kat hospital. nak start dari mana ek? ermm..semalam aku pergi solat terawih kat masjid putih. dah kebiasaan setiap kali ramadan memang aku suka berterawih kat masjid ni. why? sebab masjid ni terletak berhampiran dgn laut. tenang jer rasa bila sdg solat, angin laut bertiup sepoi2 bahasa. ada sesaper yg tak tahu mcm mana rupa masjid ni? tgk gambar kat bawah tu.. comel kan, serba serbi warna putih. binaan klasik..
on the way balik dari masjid.. adalah kat simpang 3 tak jauh dari masjid ni. aku follow kereta kat depan. bila traffic light bertukar hijau, aku pun jalan ler. tapi entah mcm mana adalah sorang pakcik ni tiba2 jer melintas dgn basikalnya padahal lampu sebelah sana dah lama merah. mujur aku tak panik, sempat brek. kalau tak 2-2 tergolek atas jalan. aku lagi lah haru sbb pakai kain pelikat, agak2 nya kalau tereksiden lah, dah melayang ke mana kain pelikat aku tuh. tapi pakcik ni buat mcm takder apa2 yg berlaku. dgn selamber berlalu pergi.

ingatkan tu jer tragedi utk malam semalam. rupa2 nya ada lagi yg menunggu. on the way balik ke rumah, aku hampir terlanggar 2 ekor kuda yg tiba2 berlari menyeberang jalan besar. astaghfirullah..mmg terperanjat betul lah aku. mcm mana kuda ni boleh terlepas dari kandang. tahu2 ajer lah jalan besar tu mmg sibuk sepanjang masa. nak nak lagi masa tuh jemaah baru balik dari masjid. mujur aku pandu slow jer (100km/j) sempat elak dari terlanggar kuda tu. kalau lah aku terlanggar, agak2 nya kereta kat belakang pulak akan gilis aku. confirm!! sbb kereta tu pun tgh laju..

apa pun sbg peringatan sebelum mulakan perjalanan, bacalah bismillah dulu. kalau baca doa naik kenderaan lagi bagus. aku mmg amalkan setiap masa. dan yg penting jugak, berhati2 dijalan raya. pandu cermat jiwa selamat

No comments: