Sunday, October 25, 2009

Bila Dah Fanatik




today aku hilang sekejap suara pagi tadi. rasa perit jer dlm tekak. semuanya gara2 bersorak tak ingat dunia semalam. bersorak dlm stadium, bukan kat tepi jalanraya. semalam kan ada match piala malaysia antara terengganu dgn selangor. mujur menang, berbaloi lah aku kuarkan duit 10 riyal utk beli tiket, dan berbaloi jugak bila suara aku dah jadi serak2 basah sekarang ni. semalam mmg penuh rumbu stadium dlm bandar k.terengganu ni. dah masuk peringkat suk akhir, mmg ramai ler yg dtg tgk nak bagi sokongan.

aku bukan nak cakap bertapa ramainya rakyat jelata dtg memenuhi stadium semalam sbb u all sure dah tgk live dlm tn semalam. aku nak perkatakan pasal gelagat peminat yg terlampau fanatik sampai lupa asal usul. dlm kemeriahan menyambut gol pertama semalam, ada ler yg bodoh sombong lempar telor ayam. langsung sepupu aku yg tak bersalah menjadi mangsa. giler ke apa. dah ler telur ayam mentah. mujur tak ditemui manusia jahil yg lempar telur tuh, kalau tak ada ler berlaku aksi tinju dan gusti dlm stadium tuh. ada gak penyokong yg lebih ekstrem melempar mercun. kalau nak lontar pun. lontarlah atas trek dlm padang. ni pergi lempar kat tengah2 ribuan penyokong dlm stadium tu. manalah org tak marah. tak pasal2 ada yg terkena lempang mentah sorang  pakcik tua. kesian pancik tu, berlubang baju dia terkena api mercun. ada jugak budak2 nakal yg lontarkan mercun kat penyokong selangor. udah ler diaorang dtg dari jauh semata2 nak bagi sokongan, musibah pulak yg melanda. tak pasal nama terengganu yg jadi busuk. ni ler gelagat penonton yg sesekali dtg stadium. bukan nak tgk bola pun, saje jer nak menyusahkan org lain.

budaya bodoh sombong ni mmg takkan hilang. sentiasa ada penganti. mmg tak boleh buat apa2 dah. kalau nasihatkan pun, bukannya diaorang dengar. bodosssss..

No comments: