Friday, February 12, 2010

Salam Terakhir - Part 3

Mak, sampaikan salam saya juga kepada Asri dan Nawawi. Kawan sejati yang sanggup berkongsi suka-duka. Susah payah mereka mengumpulkan wang bagi membiayai pembedahan ini, sentiasa saya kenang. Asri, yang sama-sama ketika kecil terjun ke sungai dari atas pokok sena. Nawawi, yang sama-sama mencuri jambu air sewaktu balik dari sekolah. Masa itu darjah dua. Habis sekampung kami dikejar Pak Ndak Darus. Halalkan jambu yang saya makan Pak Ndak Darus.

Jantung saya semkin lemah sekarang, mak... dengupannya kini tinggal satu-satu. Alat bantuan pernafasan yang disogokan ke dalam mulut saya amat menyeksakan, mak. Kalau saya masih berdaya, mahu sahaja saya bangun meragut semua kesengsaraan ini. Tetapi... Lidah saya terjulur keluar dan seluruh bibir menjadi lebam kerananya, mak. Kadang-kadang saya sendiri gerun dengan segala peralatan ini tetapi apa yang dapat saya lakukan, mak? Hidup saya sekarang bergantung kepada mesin ini. 

Saya semakin sedar akan kematian apabila jam 2.45 pagi ini, doktor muda itu terburu-buru menyuruh pembantunya memanggil mak yang terlena di luar wad. Doktor itu menyuruh seorang jururawat menelefon keluarga di rumah. Hati saya bagai dipalu dengan kepedihan apabila dia berpesan yang keluarga kita boleh membawa surah Yasin untuk dibacakan kepada saya yang terbaring.

Apa tandanya ini, mak? Saya akan pergi, bukan? Alangkah beratnya kenyataan ini, mak. saya semakin reda dengan kenyataan ini, Jika dipanggil ketika ini, saya akur.

Mak masuk ke dalam bilik saya dengan baju hijau khas dan selipar getah hospital. Mata mak bengkak. Mak, jangan menangis. Ampunkanlah dosa saya, mak. Mak tersedu-sedu, saya semakin pilu dan diamuk gelora yang menyeksa. Mak menghampiri lalu mengucup dahi saya. Mak, alangkah baiknya jika saya dapat berkata-kata.

Mak genggam tangan saya, sayangnya saya tak mampu membalas. Genggaman itu terlerai begitu sahaja. Degupan jantung saya semakin lemah. izinkan saya pergi, mak. Ezani pula sampai dengan tergesa-gesa. Dia membisikkan dua kalimah syahadah di cuping telinga saya. Saya mengikutnya walaupun hanya dalam hati. Dada saya makin berombak kan, mak? Mata mak merah, mata Ezani juga merah. Hati saya? Berdarah mak!

Mati? Bersediakah saya? Bagai ada duri tajam yang ditarik di dalam tubuh saya hingga saya tidak tertanggung kesakitannya. Allah.. rintih saya. Saya ingin pergi dalam iman.

"Mak halalkan air susu mak pada kamu Farhan. Mak ampunkan dosa kamu dunia dan akhirat. Mak relakan perginya kamu Farhan. Kamu tidak terhutang apa-apa dengan mak..."

Jiwa mana yang tidak pilu mendengar bisikan daripada seorang yang pernah membesarkan kita. Saya tahu air mata saya mengalir dari kelopak mata yang terpejam. Saya tahu Ezani menyeka air mata itu dengan hujung jarinya. Saya juga tahu denyutan nadi saya telah jatuh di bawah paras normal. Saya tidak punya harapan lagi. Ampunkan saya, mak. Doakan saya, mak...

Wad ICU, Hospital Universiti.
27 Jun, 3.00 pagi. 


Salam Terakhir

Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

19 comments:

anna said...

sedih nye...

Unknown said...

itu hanya cerita rekaan..

Cikgu Shida said...

tq..tmpg cr jwpn..hehe

@adlynna@ said...

sedih la..
;(

Anonymous said...

tq2 cari jawapan kat sini

tricksrex said...

mencari jawapan~

Unknown said...

silakan...huhu

kakngah said...

nk cr part 1 & part 2 pulak.
baru feeling bc part 3..

kinsyakrn said...

nanti wat citer kalakar plak.. gali2

Unknown said...

Salam singgah...jln2 mencari jwpn :D

BABYBOO said...

seidh 2 :(
mencari jwapan :P

BABYBOO said...

sedih :( mencari jwapan :P

BABYBOO said...

sedih la :(
mencari jawapan :P

Pemilik Cinta said...

singgah cari jwpn :)

Mr Syuko said...

sekali sedih daaa...jiwa plak rasanya..dah dpt jwpn,nk sedih juga ke?? dah hepi...

Anonymous said...

sudah carik jawapan..

alyanalyas said...

salam
singgah sekejap..

alyanalyas said...

salam sinngah mencari jawapan... di blog mu..

Taugeh Noriko said...

singgah..