Sunday, January 04, 2009

Na..Na..Na Teganu Kiter - Part 1

nasik dagang

menu special org ganu kiter. kate org dok soh kalu gi teganu dok try raser nasik dagang. tepat hok sohor sgt dgn nasik dagang ni kat kg. ladang, kg aku tuh...

.

kalu nok ikutkan, kat kelantan ader gok nasik dagang tapi dok same sbb beloh nung nasik yer kaler meroh sbb yer capur dgn pulut itang. nasik dagang teganu ni kaler putih susu..

.

nasik dagang ni dibuat dari capuran berah dgn santan nyior. gulai nasik dagang pulok yer gune ikang aye (ikan tongkol). ikang lain soh beng try ah, dok sedak siket. selain tuh acor timung mesti ade sekali, kate org nok buke selere makang.

.

wan dgn mok aku terer ngat wat nasik dagang ni. sapa jilat jari ibu kaki kalu makang. mmg feveret aku nasik dagang ni. paling komang dlm sebulang mesti kene makang nasik dagang, biar ah senduk jer pun. kalu dok teraser mcm idupku dok sempurne sbg anok teganu..wakakaka

resepi nasik dagang

bahan-bahan
2 cupak beras siam
11/2 tin susu besar beras pulut
1/2 biji kelapa
12 ulas bawang merah dihiris nipis
1 inci halia
1 sudu halba
sedikit garam dan gula

cara  membuat
beras dibersihkan dan rendam selama 6 jam.
kelapa di parut dan diambil pati sebanyak 6 gelas, masukkan garam dan gula secukup rasa.     halia bawang merah dan halba dicampur dan direndam selama sejam.
beras dikukus sehingga masak. kemudian diangkat barulah diadun dengan air kelapa supaya kelihatan berminyak.
kukus sekali lagi dan masukkan halba, bawang merah dan halba serta kukus sehingga masak.
akhir sekali tuangkan pati santan dan kacau hingga sebati dan boleh dihidangkan.

gulai ikan nasik dagang

bahan-bahan
4 keping ikan tongkol
100 gram cili boh
5 ulas bawang merah
2 sudu rempah kurma
3 ulas bawang besar
3 ulas bawang putih
3 sm. halia
2 keping asam keping
4 cawan santan kelapa
3 sm. lengkuah
2 biji buah keras

cara membuat
tumbuk halus bawang merah, bawang putih, halia dan lengkuas. Masukkan cili dan bahan yang
ditumbuk dalam periuk.
setelah itu masukkan rempah kurma dan kacau hingga wangi. Kemudian masukkan santan dan asam keping serta garam.
masak sehingga kuah menjadi pekat.

6 comments:

mama mya said...

salam ziarah.. perghh best nasi dagang.. mok kita pun gheti wat nasi dagang hehehe..

Mata Hati said...

molek ah..boleh ah tumpang makang kekgi...

karipapsayur said...

nyam3... haku rindu nak makang!!!

Mata Hati said...

adehh...karipapsayur nak makan jer kerjanya..hahahaha

Jasfyra said...

aih..cedapnya
rasa nk jilat2 screen ni..kalo ler boleh
hahahaha

Mata Hati said...

hahaha...kesiannya sampai menjilat screen