Tuesday, March 16, 2010

Minggu Kenduri Kahwin


cuti sekolah tiba lagi. sukalah budak-budak kat luar sana. tak payah nak bangun awal pagi.. tak payah susah2 nak menyiapkan kerja sekolah. tak payah pikirkan alasan munasabah bila terlupa siapkan kerja sekolah. semua ni aku dah rasa dulu. time cuti sekolah aku rasakan bagai sorang banduan terlepas dari penjara. i'm free..tak perlu berdepan dgn cikgu garang kat sekolah sbb dulu aku ni selalu langgar disiplin. sebut jer hukuman apa tak pernah aku rasa.. kena rotan, kena berdiri tengah panas, potong rambut, ketuk ketampi kat setiap kelas yg ada, denda balik lewat dan macam2 lagi sampaikan cikgu disiplin dah fed-up nak jatuhkan hukuman kat aku and the geng. tapi budak nakal dulu dah berubah. dah tak nakal2.. dah tak mengacau budak pompuan..

berbalik pada cerita cuti sekolah..maklum sajalah. setiap kali cuti, sure akan ada kenduri kahwin. kat atas meja ada lebih 12 keping kad jemputan kenduri kahwin. semuanya nak kena pergi. sepanjang minggu ni makan gulai daging dgn nasik putih ajer lah aku. mak cakap, kalau org dah jemput wajib kita kena pergi. arrrrrr.. yer lah, yer lah..panjang umur sampai lah kat setiap kenduri tu. kalau dekat ok lah jugak.. ni haa..sampai 60km jauh nya. ngeekk.. kenapa ekk time awal tahun dgn akhir tahun ramai sgt yg kahwin? sampai penghujung tahun penuh wad bersalin. huuu.. kalau awal tahun ok lah lagi tapi akhir tahun tu. tu kan musim hujan tapi ramai jugak yg plan buat kenduri. kalau pengantin best ler, sejuk.. ni ha yg bertugas buat persiapan. huru hara bila hujan turun. akhir tahun lepas pun aku mandi hujan time kenduri mak sedara. masa kenduri tu, ntah mcm mana kemah jamuan boleh runtuh kes terlalu banyak sgt air bertakung atas kanvas. mujur ada sorang 2 jer tetamu bawah kemah masa tu.. kesian kesian..

kalu kat terengganu, kenduri kahwin ni disebut panggilan. kalu panggilan, sure lah kena hulurkan duit kat bapak pengantin bila nak get out. tak kiralah seriyal, 2 riyal, 5 riyal or 10 riyal ke yg penting ikhlas.. ada ke ek yg kasik seriyal jer? dulu aku pernah buat mcm tu. acap kali ah jugak. dah ler masa tu duit syiling seriyal masih sah digunakan. kadang2 tu lepas makan terus cabut.. terkedip kedip mata bapak pengantin tgk aku cabut tanpa bersalam dgn dia dulu. tapi aku pernah berada ditempat kejadian. lepas jer bersalam terus bapak pengantin bukak tangan nak lihat berapa riyal tetamu bagi sedangkan tetamu tu masih terpacak kat depan tunggu dia kasik telur. ceh..hampeh betul bapak pengantin ni. memalukan tetamu jer. kalau nak sgt duit, baik pacak jer signboard kat pintu pagar. tulis...setiap tetamu diwajibkan memberi sekurang2 nya 10 riyal seorang. mmg mangkuk hayun betullah bapak pengantin ni. tak kisah lah berapa riyal tetamu nak kasi asalkan ikhlas. ikhlas....

kepada yg nak kahwin tu, diucapkan Selamat Pengantin Baru. semoga kekal bahagia hingga akhir hayat.

No comments: