Saturday, March 13, 2010

Demam F1 Melanda Lagi

Too Hot To Handle

tomorrow, musim baru F1 secara rasminya bermula. sirkit pertama di litar Sakhir, Bahrain pastinya menjanjikan permulaan musim yg sengit dan menarik berbanding musim2 sebelum ni. 3-4 tahun sebelum ni, perjalanan perlumbaan F1 nampak agak suram. terlalu banyak kontrovesi, perubahan peraturan perlumbaan yg agak pelik dan persaingan juara hanya didominasi oleh 2-3 pasukan utama saja. tapi perlumbaan musim 2009 telah meniup angin baru dengan kejayaan dramatik pasukan baru Brawn GP. perlumbaan F1 yg sebelum itu nampak semakin hilang seri bagaikan mendapat semangat baru. ditambah lagi dgn hasrat Michael Schumacher untuk berlumba kembali bersama Ferrari walaupun apa yg diharapkan tak menjadi kenyataan. tapi itu kisah yg dah berlalu. pembukaan musim baru F1 2010 menjanjikan kelainan, pastinya pertarungan akan lebih sengit.

bagi aku yg dah lama tak merasa keghairahan F1, kali terakhir 4-5 tahun lepas... sesoheh-sohehnya tertunggu detik permulaan perlumbaan pertama F1 musim ni. kembalinya Michael Schumacher dari persaraan, penubuhan team Mercedes GP, pertukaran besar pelumba dlm pasukan bertanding dan penyertaan 4 pasukan baru dah cukup membuatkan aku teruja untuk menantikan bermulanya musim 2010 yg dianggap sebagai musim penyelamat F1 racing. kemeriahan kini terasa, deruman enjin kereta F1 akan membingitkan telinga. rakyat Malaysia tentunya tertunggu2 persembahan team Lotus Racing, team F1 milik negara. kalau nak berkata tentang peluang untuk pasukan ni mencabar podium rasanya tak termampu lagi. masih banyak yg perlu dilakukan untuk meningkatkan prestasi jentera. penyertaan sulung musim ni boleh lah dianggap sebagai percubaan untuk mencipta jentera yg benar2 berdaya saing.

 Mercedes GP

sebelum kemunculan team Mercedes GP. aku hanya meminati team Sauber Petronas dan McLaren Mercedes. tapi sejak 2-3 tahun kebelakangan ni aku rasa meluat dgn kontrovesi dlm team McLaren ni. lagi pun Mika Hakkinen dah bersara. so, dah tak der lagi mana2 racer dlm McLaren yg aku minat. but dgn penubuhan Mercedes GP (actually gabungan team Brawn GP dgn teknologi Mercedes) dan jugak tajaan dari Petronas dah cukup utk membuatkan aku beralih sokongan kpd team ni. nak2 lagi bila Michael Schumacher jadi racer team ni. lagilah kukuh pendirian aku utk menyokong team ni.

sebut pasal Michael Schumacher, aku teringat masa dia dan familly dtg bercuti kat Tanjung Jara, Dungun. ohh mak!!! jadi tumpuan sekejap Tanjung Jara dan secara tak langsung telah mempromosikan nama Tanjung Jara Beach Resort ke mata dunia. ramai reporter dari dalam dan luar negara dtg ke situ. peminat pulak ada yg dtg dari utara dan selatan semata2 nak tgk secara live lagenda F1 ni. kehadiran Michael Schumacher pastinya meninggalkan kenangan manis bila dapat lihat secara live dia bermain bola sepak dgn penduduk kg kat situ. memang tak nampak langsung ciri2 dia sbg juara F1. dgn selamba jer bermandi debu main bola atas padang kampung. korang tahu2 sendirilah mcm mana keadaan padang bola kat kg, rumput mana cukup. sekali sepak bola, dgn debu2 sekali naik ke udara. sepanjang menginap kat situ, dia tak tunjukkan pun sikap seorang ternama di dunia. mcm pelancong asing yg biasa2 jer..

 
iyahh..iyahh..peteh jgn dok peteh

kay lah, aku pun tak sabar nak tunggu deruman enjin F1 esok. harap2 persaingan musim ni penuh dramatik, takder lagi dominasi Ferrari dan McLaren. rekaan aerodinamik jentera musim ni semakin pelik tapi teruja aku nak lihat sejauh mana kemampuannya. dan aku harap pasukan Lotus Racing dan juga Sauber dpt naik podium. untuk team Lotus Racing nampak agak mustahil tapi apa saja boleh terjadi selagi tayar berpusing dan enjin menderum. selepas kegagalan Alex Yoong utk menyerlah bersama team Minardi, mmg hampeh mamat ni.. aku harap dpt lihat kelibat Fairuz Fauzy dlm perlumbaan sebenar. go go power rangers... ngeekk

No comments: