Saturday, March 05, 2011

Sinar Cahaya Ayat Qursi & 7 Kalimat

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah utk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan dihati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya. Disaat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu. 

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:
  1. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
  2. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
  3. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang,tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya. 
  4. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur,setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
  5. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  6. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
  7. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W: "Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut"
  1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
  2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
  3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut
  4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
  5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
  6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
  7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah- mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah- mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa!
Mudah-mudahan kita sentiasa mengamalkan apa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w...

22 comments:

Ayuni said...

hm, thanx bg tau...

Ms sunsWeetz said...

alhamdullillah........input yg berguna..tq=)

Cik TeN10 said...

sama2lah kita beramal ea..neway thanks for sharing :)

=sz= said...

terima kasih mengingatkan ... :)

mama_izz said...

Terima kasih kerna mengingatkan..

misz sheyla said...

NICE...... TERIMA KASIH KERANA MENGINGATKAN

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf kerana lama tak berkunjung yerrr .. kerana ade masalah pada laptop aku..baru hantar repair lerr...

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwudhuk dan mengerjakan solat Subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari Qiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."

assyafieq said...

subhanallah...itulah yang bisa ku ucapkan...

nurHeart said...

tq for sharing.. nk share kt fb, boleh? :)

SUZIE APAI said...

gud info....

pnh dgr psl ni....ingat meningati supaya kita tak lalai...

maya amir said...

baca ni hati pun tenang..apatah lagik kalau amalkan kan:)

Cik Bidadari said...

best... kita suka entry mcm nie...

sissyira said...

salam

lagi perkongsian yang indah...setakat ini ada y dah sebati dgn diri..

deqlis said...

singgah sini...

gud info moga dijadikan amalan kita.

iefa :) said...

syukur... sgt2 bagus entri ni.. :)

gadisBunga said...

sharing is caring. tq... :D

Rash said...

Salam MH~

rash teringat dulu klu rash xbule tdo mlm sbb 'takut' mesti bc ayat kursi byk2.. huhuhu.. tp supposely jgn tggu bile 'time' tertentu je kn bc, klu jd amalan lg bagus ^^

JP Nurul said...

nice sharing ^_^


thanks...

wan nurul hezrina abd halim said...

memang banyak kebaikan surah2 dalam al quran.mcm mummy dulu masa lahirkan merah..kdg malam selalu mummy bacakan ayat2.surah ayat kursi yang selalu baca sb mudah=)

LyNn HaMzAh said...

bagus info nie...tq dik...

Lieynanilaz said...

info yang berguna...sesekali perlu saling ingat-mengingati supaya tidak terus alpa...

alexa yussida said...

subhanallah banyakkk sgt kebaikannya kan..mekasey:)