Friday, January 28, 2011

Saya Suka Makan Gambir

Korang pernah makan gambir tak? Rasanya gambir ni lebih popular dikalangan lelaki yang sudah berkahwin. Kalau merujuk kepada fakta perubatan tradisional, gambir sarawak mampu membuatkan seseorang lelaki bertahan lama ketika bersama isteri. Selain tu gambir juga boleh dijadikan ubat untuk merawat luka dalam mulut dan kerongkong.

Gambir ni memang makanan peberet aku. Tiap-tiap hari aku makan gambir. Siyes tobak rikuk, sikit pun aku tak tipu. Bila dah start makan, rasa malas nak berhenti. Nyummm nyumm enaknya menguyah gambir. Bila dah ada gambir dalam mulut, idea untuk menulis adakalanya datang mencurah-curah. Sedar-sedar dah siap 2-3 entry. Korang suka makan gambir tak? Ada yang tak kenal gambir? Lihat gambar kat bawah tu...

G
A
M
B
I
R

Inilah dia gambir yang aku maksudkan. Mesti korang teramat kenal kan. Dah wujud sejak zaman kita kecik-kecik lagi. Selalunya dulu kat kedai runcit ada jual. Murah jer, 10 sen sebungkus. Kalau sebungkus ni, sekali aku ngapp!!! jer dah habis. Kalau ada sesiapa yang tak pernah makan gambir, cubalah makan. Sedap maaa... Sekarang susah dah nak jumpa gambir ni kat kedai runcit. Tapi tak bermakna gambir dah lenyap ditelan zaman.

Inilah dia gambir yang telah ditransformasikan. Dari bentuk bulat dah bertukar kepada bentuk segi empat. Lebih padat, lebih pejal, lebih sexy dan menyelerakan. Aku terjumpa masa pergi cuci mata kat pasaraya hari tu. Harga dalam 7 ringgit. Setabung gambir ni aku habiskan dalam masa sehari dua jer. Ahaks!! Ni dah sampai tahap hantu gambir. Atas rak buku dah tersusun 3 tabung gambir yang belum dibuka. Mujur sepupu2 yang kecik tak suka makan gambir. Kalau tak habislah gambir kesayangan aku.

44 comments:

Ayuni said...

betul ke best?

efa said...

sedap ka?tak nah makan pn..org kata gambir tu masam ya ka?

princess laila said...

gambir..? huhu..y ats tuh salu lah mkn..y bwah tuh..mcm kek lapis sarawak jekk? ngee~

LyNn HaMzAh said...

asam tu dibuat dari gambir ker?

NOOR FATIN said...

oo gambir tu. sedap! slalu makan dlu2. masam2 je, hehe

kakyong said...

hahahah.. asam ni dipanggil gambir ke??!!

kakyong pun suka.. dedulu la,, dah tetua ni tak lalu nak telan..

MAPPIAU said...

ooowwwhhh gambir gule2 tuh, saye penah makan jugakkkk hehehe memang best, slalu feeling2 makan duit syiling sebab die bulat macam duit syiling hahahaha

zacky ~786~ said...

wah.. mmg sedap.. tol3.. sy suke mkn ini makanan..!

JP Nurul said...

fakta ke auta pasal ada kelebihan mkn gambir nih..


sy xpanggil gambir tp asam duit....bentuk dia kan mcm duit syiling...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

dah la ngidam nak benda tu..huhu.dia wat entri lak!!!pos kat sis skrg gak..huhu

nurHeart said...

bertukarrrr..!! *bulat ---> segi4*

gadisBunga said...

cet. gua tertipu! hahaha!!

kalau gambir ni saya mmg suke sangat la. buat kek lapis. ayoyo sedapnye...!

Fitrah Adnan said...

mula2 bce tertanya2 mcm mna bntuk gambir tuh..lps tgk gmbr saya berkata"lah...ini ke??"

hahaha..saya ske makan benda ni..tp tak pernah lak tau gambir nama dia..saya panggil gula2 masam manis..hehehe..sedap!

Cik TeN10 said...

ohh dah lama gila tak makan benda nih !.. ssh betul nk jmpe skrg .. jga2 malam ni sy nk dtg curik gambir tu !! haha

Hanisah Safian said...

haaah? gule2 duit-duit tu pon dari gambir? O.o"

MataHati @ MH said...

Ayuni - best sesangat. trylah mkn... kat sabasun ada jual..

MataHati @ MH said...

efa - yg ni tak masam pun. manis jer..

MataHati @ MH said...

princess laila - org terengganu panggil gambir. yg atas dah jarang dpt jumpa skrg.
rasanya bentuk gambir kat bawah tu dipengaruhi oleh nama gambir sarawak. di designkan bentuk sebijik mcm kek lapis sarawak

MataHati @ MH said...

kak Lynn - err...ntah ler. sya tahu makan jer..tetete

MataHati @ MH said...

NOOR FATIN - masam-masam manis..sekali makan rasa malas nak berenti

MataHati @ MH said...

kakyong - ahh, org terengganu panggil gambir. tak tahu lak kat tempat lain berlainan namanya.

ish, belum tua lagi lah

MataHati @ MH said...

MAPPIAU - yg old skool tu sebesar duit syiling 20sen. mmg best dimakan

MataHati @ MH said...

zacky ~786~ - sedap sampai menjilat bibir

MataHati @ MH said...

JP Nurul - fakta sebenar. cubalah amalkan

asam duit..hmmm..1st time dengar

MataHati @ MH said...

sis LM - ish ish...hajat dihati nak pos tapi apakan daya, rasa nak telan jer semua gambir ni..haha

MataHati @ MH said...

nurHeart - bulat bulat bulat..pastu bentukkan jadi segi empat sama..;)

MataHati @ MH said...

gadisBunga - tipah tertipu..

aik, boleh dibuat kek lapis ke? tak pernah dgr pun sebelum ni

MataHati @ MH said...

Fitrah Adnan - inilah dia gambir yg sedap dimakan..

lain tempat lain namanya..femes jugak gambir ni

MataHati @ MH said...

Cik TeN10 - agak2 org jepun kenal tak gambir? hehehe

tak leh curi, dah siap pasang alarm pun..haha

MataHati @ MH said...

Hanisah Safian - gula-gula duit? nath lah..tak tahu pulak apa bahan dlm gambir ni

Cempakamelati said...

Hmmm asam tu saya suka, asam duit-duit tu orang kat tempat saya panggil, masih ada dijual di tempat saya. Yang gambir gamber kedua tu, cam biskut jer, betul ke gambir tu??

MataHati @ MH said...

asam duit-duit rupanya..lain tempat lain pulak namanya
yg kat bawah tu samalah mcm asam duit-duit cuma bentuknya dah ditranformasikan. rasa tetap sama

nurHeart said...

tetiba teringat dialog "bertukar..!!" dlm crita2 hero jepun dulu2 hehehehee.. siyes, saye lom penah lg jumpa asam tu dlm bentuk segi4, jajan msa kecik2 dulu klu jumpa lg skarang sgt la nostalgia :)

MataHati @ MH said...

suka ke masam asam ni?
ada sesiapa nak tak..boleh order..hehehe

cek chun said...

gambir ni orang buat kek lapis je sekarang nih.

kalau nak makan, kat penang masih ada juai lagi. beli kat kedai apek.

ada satu gerai kat bazar chowrasta jual segala mak nenek makanan dolu2.tora, deng dang. yg paling bes gula2 udang yang plastik boleh makan tu. yess.. tu my peberet :)

MataHati @ MH said...

ohhhh mcm tu ke.. baru sya tahu..
makanan dulu2 tetap best dimakan sampai sekarang..

mr.syazwan said...

eh seiyes ke org panggil tu gambir?

haha

x tau lak reti makan je

tpi seiyes la sekarang cukup ssh nak dpt tmbh lg kat kl ni

eh nnt ada pos 1 ye

teringin nak mkn

lama gilerr x mkn
=_=

MataHati @ MH said...

yup...kat sini panggil gambir. kat tempat lain, org panggil asam duit dsb

sissyira said...

salam pagi sabtu =)


suka sangat ni, kalau beli suka beli sedozen terus =)

MataHati @ MH said...

peberet....sekali mkn, setabung habis

mie said...

wow!!!
gue dulu sanggup telan2 satu2..
xnak bagi habis cepat..
ehehe

MataHati @ MH said...

aku pula suka sumbatkan semua dlm
mulut..haha

alexa yussida said...

saya jupe gambir dekat portugal..beli smpai 2 bungkus..teheee:) kat moscow pon tak penah jupe,sesat pulak kat ngara europe portugis ni..hehe sedap kan

San Ah Soon said...

Errr....aritu ak kne bwt asignment,tup2 tjuk ak kne plak herba cina,nme die "Chinese hawthorn"
Jenuh gle ak cari nme mlayu die ape,ttbe ak nmpak asam dwit2 nih ko kte gambir....tapi ble ak cek mcm bkn je..sory ye!..try tgk nih hehehe!

-http://www.australianethnobotany.com/viewtopic.php?f=6&t=287#p2909

-http://en.wikipedia.org/wiki/Crataegus_pinnatifida

-http://en.wikipedia.org/wiki/Uncaria_gambir