Friday, April 01, 2011

Doa Untuk Anak Dengar Kata

Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga. Ini memang tidak dapat dinafikan, selain usaha-usaha yang perlu kita ambil. Segala kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak.

1. Amalkan membaca baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan ke kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur.

2. Kita perlu banyak bersabar dalam usaha-usaha kita menangani anak-anak zaman sekarang yang begitu aktif. Kita perlu pujuk bukan marah.

3. Baca al-Fatihah, Baca surah Taha ayat 1- 5.
Kemudian baca doa NABi DAUD sebanyak 3 kali -
 "YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU  LEMBUTKAN NABI DAUD AKAN BESI"  dan hembuskan pada makanan atau minumannya.

4. Untuk suri rumah yang sedang memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Ini diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini InsyaAllah adalah doa pelembut hati.

Artikel di atas dicopy dari SINI

17 comments:

NM02 said...

yes, gud info beb!

Sofya said...

tq 4 share

♥MAMASYAZA♥ said...

yup betul sgt pasal Ya Latif tu, akak memang selalu amalkan, tq so much atas info ini

♥ Mrs.Eady ♥ said...

tq for sharing this...:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

terima kasih berkongsi info.inilah antara yg sis buat masa anak umur 3 thn lbh x mo ke sekolah...huhu

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
”Maaf lama tak ziarah anda”

thanks yerr infor tu....Allah dah cakap setiap doa ibu bapa, baik atau buruk pasti akan makbul....Bangun malam untuk mendoakan anak anak.... doakan kebaikan mereka....

gadisBunga said...

:D

Cik Bidadari said...

kita suka.... bagus... thumbs up.. memang tepat dan padat...

Mak Su said...

terima kasih :D

maya amir said...

wahhh bagusnye MH letak info ni.. bagus utk para ibu2 & isteri2:))

NaDia CoMaNeCi said...

terima kasih atas panduan.. ;)

Cik TeN10 said...

nice !

tak semestinya utk ank kan?..
kl seorang kakak nk bca utk adk pn boleh kn?.. ;)

sissyira said...

salam

sy simpan doa ni... nanti kalau dah ada anak senang..walaupun tak tahu bila masanya..hehe

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“Doa adalah senjata umat Islam dan sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan bacaan surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Bapa juga perlu mengambil tanggungjawab membaca surah berkenaan dan dihembuskan ke perut isteri.

“Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran. Apabila hati terang dan lapang, anak mudah menerima pelajaran. Ibu juga digalakkan membaca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur...

JP Nurul said...

insyaAllah sy guna utk ank sy kelak..hihi


thanks for da info...

kaktun said...

nice info...bagus sangat2, THANX :D

SYaMiLa said...

thanks for sharing.... ;-)