Friday, April 08, 2011

Telur Asli vs Telur Tiruan


1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.

2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.

3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.

4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.

5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.

6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.

7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.

8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

Semoga takder sesaper yang termakan telur made in china. Kalu terjumpa kat mana-mana kedai atau pasaraya, sila maklumkan kepada pihak berkuasa. Ok ok ok... Nak sambung buat kerja memeningkan kepala....

24 comments:

Amirah Adnan said...

eh.ade gak telur tiruan?

btw,thanks for the info!

alexa yussida said...

kat malaysia dah ade ke telur fake ni?

selamat memeningkan kepala..hehe..

:)

=sz= said...

sungguh kreatif orang cina ni...heee

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

terima kasih infonya.moga saya tak pernah termakan telur tiruan..huhu

... said...

ada terdengar gak berita pasal telur tiruan ni. Apa kesan negatif die eh?

maya amir said...

aduh takutlaa mcm2 sgt skang ni..ni negara china laa suke sgt buat mende2 fake..

JP Nurul said...

erk..xtau pon kat m'sia nih sampai ada telur tiruan...dasyat ah china sume brg ada tiruannya...

aNis sHazLiN said...

panas betul isu telur palsu sekarang...same2 la kite hati2...huhu

p/s: anis pembaca baru kmu... C=

Nadhirah Ahmad said...

good info

dLa said...

mcm2 da skrg nie kan

Cik Bidadari said...

telurpun dorang pandai klonkan? patutlah dorang nie hero barangan tiruan

Cik TeN10 said...

semalam ade tertgk iklan kt tv sal ni.. tertanya2 jgak cmne nk bezakan telur asli and tiruan.. so thanks for sharing.. :)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
kereta gear auto dan gear manual

isssshhh niaga telur pun mau tipu kahhh... apa nak jadi lahhhh.... untung tak berkat nak buat apa....

ibuayahdamia said...

hurmm..kalau dari china tu, memang dah tak heran pasal fake2 ni...sebab kat sana memang ader sekolah khas ajar cipta2 benda tiruan ni..moga2 kita akan lebih berhati2 yer..

miyoko mohamed said...

da meluas da isu ni..following u..

~aSHa~ said...

telur klon...

thanks for sharing

My Little Diary said...

mcm2 cara dorang ni cari keuntungan...
:(

NM02 said...

dah ke telort plak ada tiruan. esok manusia pun ada kot ek.. hehehe

~Siti Hajar~ said...

Salam..
Thanks 4 info..

Sbnrnyer sy agak tkejut bl dpt tau psl isu ni sbb family sy ni peminat tegar telur, klu mkn ns wajib ada telur grg, slma dok mkn ni xtau la klu2 dh tmakan telur tiruan, mtk2 x kan...tp skrg ni utk lbh slmt km beli telur ayam kg tiap2 kali blk ke kg, syukur sgt sbb kg km dekat aje..

Lizzie Yasmin said...

bahaya betul skang.. hebat betul china nie.. telur pun depa boleh tiruankan.. silap2 hari bulan.. bayi pun nnti ada tiruan pa???

Lizzie Yasmin said...

bahaya betul skang.. hebat betul china nie.. telur pun depa boleh tiruankan.. silap2 hari bulan.. bayi pun nnti ada tiruan pa???

Sofya said...

kalau dah potong2.. mana tau kan..

♥ Mrs.Eady ♥ said...

hilang selera kalo tgk telur...huhuu..

Ayuni said...

hm, ader org pk lain psl telur tiruan, hikhik....