Wednesday, April 20, 2011

Jawapan Kepada Soalan - gadisBunga

Jawapan - Sejujurnya kalau sebut pasal nasi dagang ni, sya cuma pandai makan jer. Tak pernah praktis buat lagi walaupun dah selalu tgk bonda buat. Setakat buat acar tu terror lah. Plan nak mintak resepi dgn tok wan sebab resepinya diakui antara yg terbest di kg ladang. Tapi dia memandangkan sakit tua sekarang, tak dapat ler nak mintak resepi tu.

Actually byk resepi nasi dagang kat internet. Nampak sama tapi rasanya tak serupa. Sebab GB nak yg betul2 asli, godek punya godek terjumpa resepi klasik ni yg menjadi hidangan di istana. Yg ni untuk dimakan seramai 25 orang. Kalau untuk hidangan dlm 5 orang ke, bajet2 ler byk mana bahan2 nya. 25 bahagikan kepada 5, jawapannya 5. Cuba tanya orang2 tua, diaorang tahu mcm mana nak bahagikan bahan2 ni.

Err..teringin pulak nak rasa nasi dagang yg cik GB buat..nyummmm

Klik kat gambar untuk pembesaran maksimun atau pergi jer kat SINI


Nota: Kalau ada apa2 yg tak faham, bagitaulah.. Cetong tu maknanya pot/tin. Kat terengganu, ikan tongkol lebih femes dgn nama ikan aya. Sebaiknya guna ikan aya hitam.

11 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ikan aya hitam lg keras isinya ye?huhu...sis tak pernah wat..tak tau

DaHLia said...

suruh je GB masak..
dia memang terorrrr :D
heheh

Mak Su said...

sy tak pandai makan nasik dagang

Ayuni said...

hm, favourite sye!

cek chun said...

alamakkkk
macam mana GB boleh terpikir nak tanya soalan macam cek chun nih???

tapi besok chun dah boleh dapat nasi dage buat bekfes.. wuhuuuu

=sz= said...

ooo baru tahu ikan aya tu ikan tongkol..eheehe

alexa yussida said...

sedappnyee nasi dagang...ya aduiii..saba yus saba...huhu

LyNn HaMzAh said...

wah...dah ada yg minta resipi...bagus nie...

gadisBunga said...

terlambat jenguk. sori dan maaf maaf maaf! hihi~

terima kasih sgt sebab sudi godekkan resepi ni utk gb. resepi istana ok!

nasi dagang tganu berbeza dari nasi dagang kelantan kan... tapi nak dapat resepi ori tu yg tak sure mana satu. tu pasal better tanya terus dgn org tganu~

tapi kan...err...'keret besar nisan' tu apa?

hopefully sempat buat this weekend. kalau jadi GB taruk gambo kat blog ok.

thank you fiverul!

gadisBunga said...

satu lagi.

jaga tokwan bebaik ya~

akutetapaku.com said...

nasi dagang sedap tu...
dgn ikan tongkol sy suke...

singgah2 la disini
jom kite bergelanggang santai d sini..

http://akutetapaku85.blogspot.com/