Showing posts with label Island. Show all posts
Showing posts with label Island. Show all posts

Saturday, January 22, 2011

Nak Cuti-Cuti Malaysia Ke Mana Yer?

Sepanjang 2010, kebanyakan masa aku habiskan dalam Terengganu jer. Tak pergi pun cuti-cuti Malaysia ke mana-mana negeri. Kesuntukan masa dengan kerja. Lagi pun bajet disimpan untuk pergi bercuti tahun ni. Last sekali aku bercuti pada pertengahan tahun 2009 kat Pulau Redang dengan kengkawan. Yang haru birunya.. baru pulang hari sabtu, hari isnin kengkawan aku dah diarahkan pergi outstation kat sana selama 4 hari. Hitam legam lah kulit tu dibakar matahari dan kepanasan pasir pantai.

Kalau pergi Cameron Highland pun best jugak ni. Musim cuti sekolah dah habis. Jadi tak lah sesak sangat kat sana. Harga penginapan pun dah turun balik. Last pergi sana 5 tahun lepas. Best tu dapat minum teh perisa stroberi. Dapat guling-guling ala hindustan kat ladang teh. Penetum penetum, tum tum tum.. Kemudian pergi makan fresh stroberi kat kebun. Lagi best kalau makan stroberi cicah coklat. Boleh dipertimbangkan.

Langkawi, apa lagi lah yang best kat sana. Selalu pergi sana pun sebab nak memborong coklat dan gula-gula. Orang Terengganu kurang mengenali apa itu gula-gula. Kalau sebut cekelat, nenek Wook pun tahu apa bendanya tu. Bagi aku, Langkawi tu chocolate paradise. Macam-macam jenis coklat boleh jumpa. Pandai pilih kedai, dapatlah harga yang murah-murah. Harap sangat nanti bila dah siap prasarana kawasan bebas cukai kat Tasik Kenyir, banyak lah coklat yang dijual kat situ. Confirm asal hujung minggu jer, aku dah lesap kat sana. Tak jauh pun dari kampung, cuma 45km jer.

Pergi mendaki Gunung Kinabalu pun ok gak. Dah lama tak pergi mendaki. Best owk kalau sampai atas puncak gunung tu. Sejuk jer udara. Atas puncak tu nanti boleh amik gambar. Bukti aku boleh..hehehe. Tapi rasanya macam kena aktif balik mendaki bukit ni sebelum pergi sana. Dah lebih 2 tahun berhenti mendaki. Kurang stamina lah. Balik dari Gunung Kinabalu, pergi beristirehat kat Pulau Sipadan. Best tu boleh lihat dugong berjemur tepi pantai.

Kat mana lagi yang best ekk dalam Malaysia ni. Kelantan dan Pahang aku dah puas melancong. Melaka pun sama. Genting Highland aku tak suka pergi sebab seram melihat jalan macam berlekang lekuk macam ular.

Erm…terbaca kat mana aku dah lupa. Tambang kapal terbang pergi balik ke Korea tak lah mahal sangat. Ok jugak kan pergi negara orang. Jauh perjalanan luas permandangan banyak pengetahuan. Teringat aksi main salji dalam citer Winter Sonata. Best ah dapat main ski. Kalau dapat jumpa Song Hee Kyo pun best ni. Ahaks!! Oitss, dah dah. Jangan terlebih berangan. Tengok dulu jadual kerja sebelum merancang pergi bercuti. Ada sesiapa nak ikut tak aku pergi Korea?

Monday, June 29, 2009

Pulau Redang - Last Day

okiess..aku update selalu ah pasal last day journey aku kat pula redang. esok akhir bulang jun doh. kan kalu update awal bulang depang, tawor hell-bear pulok citer ni.

tak dok aktiviti doh ari last ni. dlm kol 6.30 pagi aku & 4 stooges (stooges sorang lagi tgh sedak tido) jln2 tah ke long beach nok tgk sunrise but awan tebal dok oh. kureng napok fajar. melepas... kalu kene pada ari nya, mmg jadi kaler gold sekejap pantai kat long beach ni. comel woo.. after breakfast, kiteorang berkemah doh sbb kol 9.30 pagi nok tolok balik.

actually tak dok mender nok citer ari last ni. just tengok ajer ah gambor kat bowoh tuh. kate orang, sekeping gambor menceritekan 1001 cerite. okies..



resort baru. still under construstion





dang lagi skodeng before angkat kaki dari pula redang..huhuhu. ni budok dari kl. kalu juper pulok budok ni somewhere anywhere, tobat aku ngorat dok setarang



last pose sebelum balik.. see u again next time bebeh..

seketul batu karang wat balik umoh. ni tangan tok batin. suker sangat leh wat alik batu seketul

feri yg akan bowok kiteorang balik ke daratan

sayonara. ader mase aku mari pulok bowok anok bini sekali. mungkinkah akan terjadi?





posing lu before keluor dari feri.

ni bot nambang dari seberang takir. nok gi anto org tah ke pasor payang ah tu

bapok besor kapal 2 butir ni. ni kat pula duyung. pesengan mcm kapal tldm jek..

Monday, June 22, 2009

Pulau Redang - 2nd Day

dlm kol 1 ptg, makang2 dulu, semayang pahtu turung balik ke laut utk aktiviti snorkeling last sekali. kali ni gi tah ke pula kerengga besor. snorkeling kali ni ada 7 org budok dari kl & sepasang laki bini join sekali. penuh dlm bot. ada ler sorang budok pompuan dari kl ni baru nok belajor berenang. panik giler biler masuk dlm air. cett!! releks ah dik, kan paka doh life jacket. dok kan tengelam ah..

tupa tengoh makang woh kekut

cepat terjun dik..cepat...



balik dari snorkeling, gi pulok jln tah ke long beach. nok gi berendam dlm air kat nung pulok. penuh kawasan pata dgn rakyat jelata. masing2 excited giler sbb leh mandi pata. puah berendang, gi kabat bukit dulu amik gambor. comel permandangan dari atah bukit ni. jelah napok resort2 sepanjang long beach.. kalu dok cayer, kelik gambor kat bowoh tu...

ntah ler..apa nak jadi dgn bebudak 4 orang nih..







ni ler zaki, pengiring kiteorang sepanjang kat pula redang. sempoi giler.. lu mmg best bro

dari atah bukit.. comel jer permandangan

lihatlah dunia..





ni ler laguna redang resort

tu pulok redang reef resort

tumpang mandi kat kolam laguna redang..hehehe

sebeloh mlm takdok aktiviti naper2. lepah makang mlm, teruh lepok kat bilik. sambil2 tuh aku edit gambor2 hok amik sepanjang 2 ari kat pula ni. esok pagi2 bute lagi nok gi tah ke long beach. nok gi amik gambor sunrise.

Pulau Redang - 2nd Day

marine park

2nd day full with activities. bangun awal sbb plan nok amik gambor sunrise, but awan tebal dok oh. fajar dok kelihatan.

sunrise



after breakfast, around kol 9.30 pagi teruh bertolok ke marine park. perghh, comel giler kawasan ni. ikang siap berenang atah kaki lagi. whatever, nilah tempat paling rugi dok gi kalu bercuti ke pula redang. biler lagi nok raser maing dgn ikang. aku & 5 stooges berendang dlm air sapa kecut abih tapok tangan dgn kaki. lamer giler duk dlm air tuh. sukaang sgt sbb leh maing dgn ikang. dlm kol 12.30 baru bertolok balik ke resort...





gambor dulu before masuk dlm air



look.. depang muker jer ikang berenang

help me..help me..lemas ni..help!!!!



ku terapung dilautan sepi..kekeke











Sunday, June 21, 2009

Pulau Redang - 1st Day

ari pertama - bertolok dari jeti syahbandar dlm kol 10.40 pagi bersamer2 5 stooges. 5 stooges ni member2 sekerje jugok.. pejalanan dgn feri memakan mase dlm sejam 40 minit. sapa kat jeti pula redang, nunggu pulok bot nok gi tah ke mozana resort. ader ah dlm 30 minit waseang sbb sibuk giler kapal2 kat jeti maser tuh. tubek hok ni, masuk hok lain, tubek hok lain, masuk hok ni...

ni kawasan taman laut. mmg comel giler tempat nih..

deretan kapal2 kat jeti pula redang

me bersama 5 stooges. dari kiri suding, nazir (tok batin), merol, sadang, booker t & aku ler..

nunggu punyer nunggu...dlm kol 1 lebih baru sapa kat resort. lunch dulu pahtu baru gi tah ke bilik. dlm kol 3 ready belaker doh nok gi snorkeling. dekat jer, dok jauh dari resort. well, tempat ni banyok terumbu karang. boleh napok jelas sbb air jernih giler.. ikang berenang pun leh napok.. nelah abih kaki kes ji-rate terumbu karang. whatever comel lote terumbu2 karang nih. gamat pun berlambok lana. eee, geli2 jer rase biler terji-rate gamat ni. licin mcm litoh.

dok banyok aktiviti menarik ari nih.. baru sapa dek pong. lepah snorkeling, gi jln2 kat long beach. ader ah makang mase 10 minit jln kaki dari resort. memang rama giler rakyat jelate kat long beach ni. paling rama org cine..situ sini napok muke cine jer. mat salleh boleh bilang dgn jari.. kat long beach tu dang ah jugok survey tepat2 menarik especially disko.. yeah, mlm ni kiter berdisko.. (setan ketawa doh tu....)

tuh..ader sorang budok terkurang skru kat paler. excited giler ah tu...







bukang mender ngat, nok amik gambor minoh saleh kat belakang tu jer.. huhuhu

releks ah lu.. leloh bedohor jln kat long beach. namer pun long beach doh..

see..see.. kater doh kan rama giler pelancong cine kat long beach ni

biler mlm menjelma...abih jer dinner, serta merta tanduk setan tubek kat dahi. time for... d.i.s.k.o.. i'm a disco dancer.. yeah!!!!! dj, lagu macarena plsssss!!!! huhuhu.. tu jer aktivit ari pertame. ari ke dua lebih menarik, marvellous.. aku citer esok2 pulok.. mcm biaser aku tepek gambor2 sekitor ari pertama. nok tgk lebih jelas, klik jer kat gambor tuh.