Tuesday, January 18, 2011

Nama Kuih Muih Yang Pelik

Negara kita mempunyai pelbagai jenis kaum dan majoritinya adalah melayu. Uniknya negara kita ialah bilangan penduduk berbilang kaum ini telah mewujudkan pelbagai jenis makanan yang kebanyakkannya sesuai untuk dimakan oleh semua kaum. Siapa tak kenal maruku, tosey, kuih bulan, nasi dagang, tom yam dan macam-macam jenis lagi. Bertuah kan kita tinggal dinegara ini. Bermacam makanan boleh kita rasa.

Korang pernah dengar nama kuih tradisional yang pelik-pelik namanya. Kekadang aku ni kalau nak makan kuih yang pelik namanya, mesti tergelak dulu sebelum disumbat kuih tu ke dalam mulut. Contohnya kuih tahi itik. Aummm aummm sedapnya walaupun namanya ada perkataan tahi. 

Tapi serius aku cakap ni... Generasi baru ramai yang tak nak belajar buat kuih tradisional. Bukan tak nak belajar buat kuih jer, tak pandai terus memasak. Confirm suatu hari nanti kuih muih ini hanya jadi bahan pembacaan dalam buku sejarah masakan. Jadi kepada anak gadis diluar sana, tolong belajar memasak eekk. Nanti dah kawin takkan setiap masa nak beli makanan kat kedai. Kan nanti dengan Madu sekali suami tolong belikan. Baru nak nyesal...

Dan ibubapa juga patut ajar anak mereka memasak sejak kecil lagi. Biasakan anak-anak dengan persekitaran di dapur. Tak perlu lah selalu bergantung harap kepada maid sebab bukan selamanya maid tu akan kekal berkhidmat dengan anda. Janganlah bimbang kalau anak terkena percikan minyak panas atau berdarah jari terkena pisau sebab itu sudah asam garam di dapur. 

Aku pun dulu masa baru nak belajar masak-masak, selalu jer tekena minyak panas kat pipi dan tangan, acapkali terhiris jari masa potong sayur. Adat lah tu. Tapi beberapa kali lah jugak darah di jari aku menitis masuk dalam masakan. Mujur yang makan tu tak tumbuh taring macam raja bersiong..huhuhu.... Kay, jom kita tengok sebilangan kuih tradisional yang pelik namanya tapi sedap dimakan. Jangan menilai sesuatu kuih dari nama dan bentuknya... hiks!!

Kuih Tahi Itik                                     Kuih Batang Buruk

Kuih Bom                                   Kuih Ulat Bulu

Kuih Kayu Keramat                             Kuih Badak Berendam

Kuih Lompat Tikam                              Kuih Telinga Keling

Selain dari kuih di atas, ada banyak lagi nama kuih yang pelik-pelik seperti
  • Kuih Sampan
  • Bronok
  • Kuih Celup
  • Lempuk
  • Cucur Kodok
  • Kuih Ulat Mulong
  • Nekbat
  • Lepat Liat
  • Cek Mek Molek
  • Kuih Keciputan
  • Kuih Cakar Ayam
  • Kuih Puteri Dua Sebilik
  • Kuih Lidah Sabah
Selebihnya korang tambahlah sendiri. Banyak lagi sebenarnya tapi tak larat aku nak listkan sebab tetiba jer terasa mengantuk. Zzzzzzzzzzz...

12 comments:

cik dah ganu kiter said...

sedapnyer kuih2 tu...tp ada gak yg dok kenal..kuih keciputan..kah..kah..kuih puteri 2 bilik tu cemana..puteri mandi ker?kuih telinga keling tu org pggl kuih deram..

Izamir Ridzwan said...

kuih tahi itik.. hahah x jdi nk mkn ah

ciK mOt ©™ said...

haah...tapi semenya sedap2....

mama_izz said...

betoi..betoi.. makan tau la.. nak masak jangan harap.. hehhehe

So Shy Lady said...

ahaks...meleleh air liur. Dah lama t.mkn nekbat tiba2 tringat mak huhu

ainnoraini said...

pagi2 dah citer pasal kuih ni...dah terasa lapa la pulak...

kuih ciputan tu mcm mane yer...

ierayahaya said...

wahh.. terkena atas batang hidung bl bc entry ni.. haha..

sz | m.s.s said...

kuih ulat bulu..tak penah jumpa...
kat tganu/pantai timur ke tu?

My Little Diary said...

salam,
telinga keling mmg saya suke...
kuih keciputan tak pernah dgr, mesti kuih kedekut ni..
puteri dua sebilik... lidah sabah... mcm mana rupanya ek??

MAPPIAU said...

halamak sume name kuih2 tu peberet tuh, ayoyoyo leleh air liuq sudah, walaupun namenyer felik tapi rasenyer perrrghh layannnnn hahahaha

~ PIJA ~ said...

tapi kuih2 ni la yang sedap kan.....!!!

chekna @ mama ziyad said...

mmg pelik2 la nama dia, byk jugak kuih yg xpernah dengar pun selama ni..