Sunday, January 23, 2011

Hujan Masih Belum Reda

Sampai ke saat entry ni ditaip, kat luar sana masih lagi hujan. Sejak awal bulan disember sampai hari ini hujan silih berganti dengan panas. Ada masanya panas 2-3 hari, hujan 4-5 hari. Musim hujan macam ni leceh sikit. Tidur lagi best. Bermimpi tak basah. Kalau mimpi basah maknanya kencing atas katil ler tu. Jadi sila buang small water before sleep.

Nak bangun tidur pun malas..(macam lah aku tidur setiap malam..ekekeke). Mengeliat sana sini mengendurkan urat-urat dalam tubuh. Kalau dah kahwin, bolehlah isteri atau suami tolong kejutkan. “Bang, bangun bang. Dah subuh ni.” Yang bujang macam aku ni, kena bergantung kepada jam loceng ataupun handphone… Kriinggg!!!

Nak basuh pakaian kena pikir acapkali takut tak sempat kering. Ini bagi yang basuh secara manual lah, guna tangan. Tapi aku kalau bab mengeringkan pakaian ni tak risau sangat. Sumbat dalam mesin basuh, tekan spin. 2 kali tekan spin kering ler pakaian tu. Kadang-kadang kasut sukan pun aku keringkan dengan mesin basuh..hehehe. Masa dalam tingkatan menengah rendah dulu, bonda selalu berleter sebab aku suka basuh kasut dengan mesin basuh. Dum dam dum dam bunyi kasut dalam mesin basuh.

Asal hujan mesti perut cepat lapar. Kalau makan ubi rebus dan lempeng best ni. Kena pulak kalau makan ubi rebus cicah nyior ataupun lempeng cicah gulai ayam. Perghh!!! sampai menjilat pinggan. Lepas makan, minum air kopi suam. Oh my, terasa sungguh dunia aku yang punya. Hohoho… Aku tak boleh minum air panas atau makan masakan panas. Bibir aku ni sensitif. Makan panas jer, terasa pedih kat bibir macam melecur. Makan pedas lagi teruk, masuk tandas ler jawabnya melepas big water…

14 comments:

wida said...

teringat zaman sy dulu pon..kalau malas basuh kasut sek, masuk jer dlm mesin basuh..hehe

Panglima Muda said...

aku sakit gigi dan gusi pagi ni

sz | m.s.s said...

ooohh boleh ye basuh kasut dlm mesin basuh...ok nnt blh praktikkan ...kuikui..

Mata Hati said...

wida - samalah..haha

Panglima Muda - letak minyak angin cap kakak utk legakan sakit gigi

sz | m.s.s - jangan!! nanti jahanam mesin basuh.. ;)

Imran nyambek said...

msuk mesin basuh.haha..

MAPPIAU said...

haah la saye dulu pun basuh kasut sekolah gune mesin basuh, tapi time basuh tuh saye pastikan omak saye takde kat umah boleh? hahahaha punyer la pemalas piang nak basuh gune tangan okeh wakakaka,

Cik TeN10 said...

haha..kt sni pkai dryer utk keringkn baju..kl xde dryer alamat seminggu la nk tggu bju kering..penah skali..bju msuk dryer..kuarkan dr dryer trus jd saiz baby!..oh no!...

waa..best2..mmg nikmat sgguh dpt mkn lempeng or ubi rebus pnas2 time ujan!..nk ciket!..hehe~

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ermm x leh mkn pedas ke?bibir masih pecah?cuma sapu pelembap vasaline...cupat baik.

mrs Gee :) said...

aiseyh.. masih ujan lagi ke kat sane? akak plan nk lik kg CNY ni.. hopefully xdak laa sangkut kat mana2..

apa nih basuh kasut lam wMachine?.. tarik telinga kuat2..

kakyong said...

kat tempat kakyong ni dah 2 minggu panas terik.. sampai bibir pun kering2...

kakyong dulu pun biasa keringkan kasut sekolah dlm mesin basuh.. sampai skrg jd ikutan adik2... ;)

nurHeart said...

dulu2 msa skolah, saye pun slalu msukkan kasut dlm mesin basuh, tp cuma spin aje lah, sebelum tu tetap kene berus gak kasut tu :P la ni plak saye buat benda yg sama bila basuh kasut skolah anak hehehe.. tkejut hubby bila tgk kasut tu berpusing2 dlm mesin basuh, tak penah dibuat org katanya :D

big water and small water yek hahaa.. mcm penah dgr tp di mane ye ;D

Mata Hati said...

Imran nyambek - :p

MAPPIAU - sama lah mcm sya.. sejak tahu teknik membasuh kasut dengan mesin basuh, pantang mak tak der jer terus sumbat dlm mesin basuh.

Cik TeN10 - kat sana musim sejuk kan. mcm mana boleh bertukar jadi size baby tu? silap mata ni...

Mata Hati said...

sis LM - ohh..nanti sya cuba. thanks sis

mrs Gee :) - hujan sesekali. tapi sekali turun mmg lebat

psstt...jgn bagitau cikgu teknik ni..haha

kakyong - kalau musim panas cepat bibir merekah. sya pulak tak kira musim kering jer bibir ni

Mata Hati said...

nurHeart - teknik membasuh kasut dgn mesin basuh ni bukan semua org tahu. hanya yg bijak pandai jer tahu menggunakan teknik ni..haha

ahh...rasa ayat tu mcm selalu digunakan kat sekolah dulu.... ;)