Monday, November 08, 2010

20 Fakta Menarik Hari Ini - Siri 4

dalam 2 hari ni aku kurang sihat. maybe ini jer entry untuk hari ni. kalau dah sihat sikit, aku cuba ziarah blog kawan2. selamat menambah ilmu pengetahuan...

  1. Nama sebenar rama-rama (butterfly)  ialah 'flutterby'
  2. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak  membunuh. ia hanya untuk mengaburi sensor nyamuk dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada
  3. Semut boleh mengangkat 50 kali ganda dan menarik 30 kali ganda dari berat badannya
  4. Kelawar selalunya membeluk ke kiri apabila keluar dari gua
  5. Hanya .016 mg  toksin yang dikeluarkan oleh  "Poison Frog" (katak beracun) boleh membunuh  180-paun manusia
  6. Seekor lebah perlu menghisap 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan satu sudu besar madu
  7. Kambing mempunyai anak mata yang berbentuk segi empat tepat
  8. Burung unta mempunyai kaki yang terpanjang.  Kakinya boleh mencapai  sepanjang 1.3m
  9. Babi betina selalunya mempunyai bilangan puting yang bernombor genap, dan selalunya 12
  10. Lebih 10,000 ekor burung mati setahun kerana merempuh tingkap
  11. Ayam jantan tidak boleh berkokok sepenuhnya jika ia tidak memanjangkan tengkuk sepenuhnya
  12. Seekor zirafah boleh mencuci telinganya dengan menggunakan lidahnya yang sepanjang 21 inci
  13. Semua gajah berjalan berjengkit-jengkit kerana bahagian belakang kakinya dibuat dari lemak dan tidak bertulang
  14. Itik yang berada di luar kumpulan tidur dengan sebelah mata terbuka tetapi yang berada ditengah pula dengan penuh yakin menutup kedua-dua belah mata
  15. Anjing mempunyai 100 ekspresi muka yang berbeza, kebanyakannya dibuat dengan menggunakan telinga. Malangnya baka 'bulldog' dan 'pit bulls' cuma ada 10 ekspresi muka. Oleh itu, mereka mudah disalah interpretasi oleh anjing-anjing lain menyebabkan perkelahian
  16. Seekor lembu betina boleh mengeluarkan lebih kurang 200,000 gelas susu semasa hayatnya
  17. Sekiranya ekor kangaroo diangkat, ia tidak boleh melompat sebab ekornya berfungsi untuk mengimbangkannya
  18. Diet Panda ialah 99% buluh
  19. Deria rasa rama-rama di kaki belakangnya
  20. Seekor kucing boleh berlari kira-kira 20 kilometer sejam (12 batu sejam) apabila ia matang. Tetapi kucing dibawah tidak akan ke mana-mana hari ini - terlalu malas  

16 comments:

Kimmy Ai said...

hahaha.. fakta no 20 paling auta! ;DD

azwa_amani said...

huhuhuhu...best..

Bintun Sazali said...

wah...sumber rujukan dari mana ni? hehe...cam tak caya lak butterfly ada nama asal...huhu...:p

nway, thankz for sharing!^^

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye ker....menarik...

Misz Nuriz said...

interesting...

Shiela Latif said...

kikiki...comelnyer kucing tue landing...jangan kata kucing...kalau sis pun dapat mende alah tue konpem malas nak bangun...ngeh3!!

Siti said...

nice info! dalam tak sihat pun still rajin buat kajian ek? bagus.. :)

ainnoraini said...

fakta yg menarik...
tq for sharing...

Tomato Gurl's Life said...

patut la ayam berkokok panjangkan leher..hihi...fakta 20 kucing paling comel yg pemalas..haha

Cikgu Nurin said...

btul ke ni semua fakta nihh...yea la tuee...he he he...buat modal ngajar sains bagus nih...

Sharinginfoz said...

tak tahu pulak rerama nama asalnya lain pulak

aLya said...

ish..lam bnyak2 fakta..kucing kat bwah 2 la paling terok..ngeee :-)

Mata Hati said...

Kimmy Ai - sbb ada kucing kiut kan..huhu

azwa_amani - :)

Bintun Sazali - 85% sumber rujukan dari pejabat veterinar

Kak LM - :)

Misz Nuriz - :)

Mata Hati said...

Shiela Latif - samalah saya..haha

Siti - boleh jer sbb pc dah ada depan mata..huhu

ainnoraini - sama2 kak

Cik Tom - sukalah nama tomato ni..huhu

Mata Hati said...

Cikgu Nurin - betul lah kot sbb 85% ambil dari pejabat veterinar

Sharinginfoz - tuan blog sendiri baru tahu jugak pasal ni..hehe

alya - mujur kucing tu comel..kalau tak dah lama dihantar ke pusat kebajikan

Blogger said...

New Diet Taps into Revolutionary Idea to Help Dieters Lose 23 Pounds within Only 21 Days!