Monday, November 29, 2010

Biarpun Rupamu Hodoh, Aku Tetap Suka

'Biarpun rupamu tak ku kenal, tapi lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku'

Korang dah selalu dengar dialog tu kan. Yang Sudin tujukan kepada director Ahmad Nisfu dalam cerita Seniman Bujang Lapok. Tu dialong paling aku suka dalam cerita tu. Stop!! aku bukan nak cerita pasal cerita tuh. Aku nak cerita pasal cik 'batang buruk'.

Orang melayu mesti kenal kuih batang buruk ni. Biasanya time raya jer, mesti cik batang buruk ni nak menyelit sama ditengah2 kuih lain yang comel. Ni kuih peberet aku. Kalau pergi beraya kat mana-mana rumah, kuih ni lah aku cari dulu atas meja. Ada yang suka, ada yang segan nak makan sebab rupa kuih ni buruk semacam jer, macam kayu. Memang sesuai dengan namanya. Tapi aku suka sangat makan kuih ni. Ni ha atas meja aku ada 2 bekas kuih batang buruk. Baru luak separuh bekas dalam masa kurang setengah jam. Hahaha... Kalau pergi Pasar Payang, memang tak sah kalau aku tak cari kuih ni.

Aku heran lah, dalam banyak-banyak nama dalam dunia ni.. batang buruk jugak diberi nama. Kesian kat kuih ni. Sapalah yang kejam sangat bagi nama kat kuih ni. Sekali tengok tak lah buruk sangat. Siap berbedak lagi tu, putih melepak. Biar ler.. walaupun rupamu hodoh, tapi aku tetap suka makan. Aummm!!!!

Sumber : Pakcik Google

21 comments:

Izamir Ridzwan said...

wah wah kuih batang buruk... time raya sng jumpa kuih ni

kella said...

hahahahah itulah pasai.. sian dia! buruk sangatkah dia! takpe takpe.. walaupun buruk, tapi makan sedap!! layaannnn... mama suka sangat kuih ni! :)

My Little Diary said...

salam,
hahaha... buruk pun buruk lah... janji sedap utk di ngapp!!!
kuih kegemaran saya nih :p

kinN~ said...

yeah!kin suka juge.hehe

CiKaYu said...

a'ah kan,nape ltk batang buruk? padahal xde ler buruk sangat...apa-apa pun, kalau makan sambil ckp mmg menyembur. i selalu buat dgn adik beradik i...saje je nak kenakan.

Amy Syaquena said...

salam..

amy kureng sikit batang buruk nie..

jaya jr said...

haha,kuih batang buruk..ade bisnes ni..mau kirim ka?

assyafieq said...

jenis makanan apa tuh batang buruk...

Ieda Al-Habsyi said...

batang buruk bio buruk asal sedap kan :)

Mata Hati said...

Izamir Ridzwan - betul betul betul

kella - buruk di luar, sedap didalam.. makan sekali nak selalu

My Little Diary - kegemaran saya juga

kinN~ - me too

Mata Hati said...

CiKaYu - sekali tersembur, sebijik mcm debu gunung berapi...huhu

Amy Syaquena - sedaplah amy.. tapi kena jaga2 sebab kemanisan gula tu tinggi

jaya jr - bisnes kuih batang buruk ka?

Mata Hati said...

assyafieq - tak reti nak jelaskan kat sini. nanti pergi pasar, cuba tanya pasal kuih ni kat makcik penjuah

Ieda Al-Habsyi - betul betul..dalam keburukan itu tersembunyi kemanisan

Hanis Azla said...

klu raya mesti cari kuih ni juga..

Sricahaya said...

mmg sedap..masa kecik2 suka tiup kat adik..hahahaha

Siti Safiyyah said...

hehe suka jugak makan kuih tu.. eh eh awak duk tganu ek?

fatin said...

suka jgak kueh ni!tp nk wt dia mkan masa sket..

azwa_amani said...

uisshhh tu kuih peberet kita waktu raya....selama beraya..jumpa 1 rumah jer yg hidang kuih ni...tiap kali gi rumah, mesti cari kuih ni dulu....kat terangganu ade nama tempat macam batang buruk...lupa lah plak...hah..dah jumpa...batu buruk...hihihi

sz | m.s.s said...

ooo memanggg sedapppp...
saya pun suka!

alexa yussida said...

sedappp la kueh tuu..hehe

masuk mulut je mesti cm full gile mulut die punye melekatt~

Mata Hati said...

Hanis Azla - ramai yg suka kuih ni

Sricahaya - sekali tiup, berteraburlah bedak semulajadi tu

Siti Safiyyah - yer, saya kat teganu

Mata Hati said...

fatin - nampak buruk tapi rumit utk dibuat

azwa_amani - mujur batu buruk tu bukan sejenis kuih..haha

sz | m.s.s - :)

alexa yussida - kalau jual kat sana, agak2 laku tak.? hehe