Tuesday, December 28, 2010

Minggu Terakhir 2010 - Kontrovesi Sinaran Laser

Tinggal 3 hari saja lagi sebelum berakhirnya tahun 2010. 365 hari dirasakan terlalu cepat berlalu. Masa 24 jam sehari terasa terlalu pantas berjalan. Demi masa, sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian. Apakah kita menggunakan sebaiknya tempoh 365 hari ini atau lebih banyak pembaziran masa dilakukan. Jawapannya, tanyalah diri sendiri.

Berbalik kepada topik terhangat minggu ini. Sudah semestinya tentang perlawanan akhir Piala Suzuki AFF. Selepas berakhirnya perlawanan pertama, rata-rata blog, tweeter, fesbuk dan akhbar sibuk memperkatakan tentang isu laser. Lebih-lebih lagi dari penyokong Indonesia yang tidak berpuashati dengan kekalahan pasukan mereka. Biasalah tu, bila kalah ada saja yang nak diungkitkan. Kalau menang, tidak berbangkit pula isu sinaran laser ni. Dalam blog pun dah banyak dipaparkan bukti bukan hanya sebelah pihak saja menggunakan laser ini. Tunggu jer lah malam esok untuk menutup mulut orang Indon ni. Itu pun kalau skuad Malaysia berjaya melakukannya.

Sometimes aku lihat mentaliti sebilangan orang Indon ni terlalu rendah. Selalu memperbesarkan isu kecil dan terlalu mudah dimanipulasikan oleh golongan yang berkepentingan. Apalagi kalau ianya bersangkut paut dengan negara ini. Tak habis-habis mempropagandakan isu Ganyang Malaysia. Sikap bodoh sombong tak pernah hilang dalam diri mereka.

15 comments:

sekamar rindu said...

salam..pagi

ya..sangat pantas masa berlalu..gelap cerah..gelap cerah dah nak sampai setahun dah..

tentang bola tu..soal leser tu, Indonesia juga guna..

kira seri laa..sama2 guna.

azzey said...

Bila yg kecil diperbesarkan ; macam tulah jadinya......:)

ciK mOt ©™ said...

tak tau la cakap per...takut jadi perbalahan besar jek..sebab tu saya takde hati nak p melencong ke indon...negara sendiri lagi beh la... :p

Encik MamaT said...

biasa la tu... hehe... sebenarnya tak semuanya mcm tu.. kadang kita pun ada jugak sikap mcm tu.. nak besarkan masalah yang kecil.. hehe...

wan nurul hezrina abd halim said...

Sometimes aku lihat mentaliti sebilangan orang Indon ni terlalu rendah. Selalu memperbesarkan isu kecil dan terlalu mudah dimanipulasikan oleh golongan yang berkepentingan. Apalagi kalau ianya bersangkut paut dengan negara ini.

ayat mata hatinie mummy setuju sangat taw..memang dorg nie cetek akal=)geram kekadg.dengki sungguh ngan msi pdahal datang carik wit kat cnie gak.sanggup sorok bwh perahula apelah..geram.sbb tuh mummy mls amek amah indon tkt dera plak dier nnt=)banyak sgt isu yang bodoh2 dorg wat kt msia.

msi plak baek tol ati layan baek lagi warga asing nih!!

MAPPIAU said...

betul tuh dieorang ni suke bodoh sombong ntah hape2

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam...
pemikiran mereka masih kolot..yang mereka tau suka cr salah kita dan nak cr jalan utk gaduh je..entahlah..sedangkan kita sering membantu mereka dlm pelbagai benda.

LyNn HaMzAh said...

betul tu dik...kak lynn pun x berapa berkenan sangat dengan orang indon nie...huhuhuhuhu...

e.l.i.z.@ said...

indon memang xsedar diri..tp sy pun xsedar diri gak, suka layan sinetron indon heheh

Iena farina said...

Menyampuk jap...hehehe...org indon nie terlalu fanatik sesgt..adatlah setiap pertandingan ada menang & kalahnyer..so terimalah keputusan itu seadanyer jgn nk melaser2kan org sedarlah dtg ke negara jiran suke buat noda2...kan..kan..kan... sekadar apa yg di lihat dr mata kasar.. :)

Iena farina said...

saya dtg nk bg job istimewa :)

http://permataalza.blogspot.com/2010/12/segmen-kamilah-blogger-2011.html

♥e'in♥ said...

mcm2 ek alsan dowg.. dh klh 2 klh jelaa...

Ayuni said...

hm, dirg tu dhlh dtg kt Malaysia nie, wat psl pulak...

tri susanto said...

Saya orang Indonesia...baca blog ni sungguh bagus...saya tak ada niat untuk menjelek2 jelekan negara saya dan negara malaysia pun..saya lihat watak orang indonesia memang seperti itu hampir sama lah dengan malaysia..kalau ditanya sapa yang salah mungkin sama tergantung persepsi setiap orang...
Tapi saya berharap Kita kan bertetangga ada baiknya untuk saling menghormati dan menjaga nama baik. Indonesia berlebihan memang tapi saya yakin pasti ada sebab nya...ada baiknya semua berhubungan baik

Mata Hati said...

biarlah semua itu hanya dalam sukan. sudah kebiasaan penyokong terlalu fanatik tapi sebaik berakhirnya kejohanan ini, semuanya akan reda. negara kita berjiran, tiada sebab untuk saling bertengkar. kita harus saling bantu membantu :)